245923433 387436773094900 5794325178025875218 n

Aftonbladet > Wendela Länk

Lässvårigheten berodde på aktiv spädbarnsreflex

Texten hoppade och huvudet värkte när nioåriga Isabelle skulle läsa.
Synträning och övningar mot aktiva spädbarnsreflexer förändrade allt.
– Jag vet inte hur Isabelles träning fungerar, men jag märker att den fungerar, säger Annika Johannesson bestämt.
Det är nu ett år sedan hon och dottern fick kontakt med optikerna Lena Rasmussen och Anna Eklund på synmottagningen Optokonsult i Stockholm. Annika Johannesson hävdar att deras metod förbättrat Isabelles förmåga att läsa och skriva på ett revolutionerande sätt.
Metoden innebär att Isabelle gör särskilda övningar några minuter om dagen. Viss träning – synträning – är direkt kopplad till ögon och syn. Men flickan gör också rörelser som involverar stora delar av kroppen. Till exempel att gå på alla fyra och sätta i höger hand och vänster fot samtidigt, att slå kullerbyttor och att göra ”snöänglar” på golvet.
De stora kroppsövningarna ska utveckla Isabelles hjärna – bland annat åtgärda hennes spädbarnsreflexer, som enligt Optokonsult stör synen.

Reflexer som startprogram

Spädbarnsreflexer är ett antal automatiska rörelser vi föds med eller utvecklar tidigt.
– Man kan säga att de är ett startprogram, säger optikern Lena Rasmussen.
Reflexerna hjälper oss ut i världen under förlossningen, eftersom tryck på vissa punkter får oss att vrida oss. De får oss att titta efter ljud, och får oss upp på alla fyra från magläge.
De ska successivt bli underordnade mer utvecklade, viljestyrda funktioner i hjärnan.
– Men ibland förblir de aktiva och vissa människor får då problem, till exempel med synen, säger Lena Rasmussen.
När Isabelle först kom till Optokonsult hade hon stödundervisning i skolan, och hemma läste hon med föräldrarna varje kväll.
– Det var trögt. Isabelle läste ett ord i taget och fick inget sammanhang, säger mamma Annika.
Isabelle bytte rad och hoppade i texten. Hon hade också obegripligt svårt att skilja på b och d. Isabelle läste aldrig utan tjat och situationen var påfrestande för alla.

Läkarna hittade inget fel

På S:t Eriks Ögonsjukhus hittades inget fel på synen och Isabelle hade inte heller dyslexi.
– Det verkade inte finnas något att göra åt problemet, säger Annika Johannesson.
Första besöket hos Optokonsult kändes därför som en lättnad.
– För första gången kunde någon tala om vad som var fel. Nu fick vi svar på allt som var annorlunda med Isabelle. Även sådant vi inte sökte hjälp för, som varför hon alltid haft svårt att sitta still och inte tittat folk i ögonen.
Optikern Anna Eklund:
– Isabelle hade bra synskärpa på både långt och nära håll. Men hennes kontroll av ögonmusklerna var inte åldersadekvat.

Kraftiga reflexer kvar

När optikern retade Isabelles spädbarnsreflexer första gången reagerade kroppen kraftigt.
Hon hade två nackreflexer kvar. De kan påverka förmågan att sätta ihop höger och vänster ögas bild, och göra det svårt att ställa om synskärpan från långt till nära håll, säger Anna Eklund.
Isabelles ryggradsreflex var också aktiv.
– Den är inte kopplad till synen, men påverkar koncentrationen.
Barn som har en aktiv ryggradsreflex kan få impulser att vrida sig när ryggen vidrör stolsryggen, eller när kläderna sitter åt.
Efter ett års träning blir det knappt någon reaktion när Anna Eklund retar Isabelles reflexer.
Numera läser Isabelle bok efter bok på eget initiativ. Huvudvärken har försvunnit och hon möter ens blick stabilt.
– I läsning ligger hon nu på den nivå som man ska göra årskursen över hennes. Och det där att det alltid verkade krypa i kroppen är helt borta, säger hennes mamma.

Och Isabelle själv då, vad tycker hon?

– Jag ser likadant som förut, men nu är det lättare att titta länge på det jag vill. Förut hade jag fulast handstil i klassen, men nu är bokstäverna finare, säger hon och ser väldigt nöjd ut.